Personopplysninger er kort fortalt opplysninger som kan kobles til deg som person. En personopplysning kan være navn, telefonnummer, adresse, men det kan også være ting som IP-adresser, et atferdsmønster, eller en vurdering/profilering gjort ut ifra et datasett. Vi vil trenge noen av dine personopplysninger for å best mulig kunne svare på din henvendelse og gi deg den rette informasjonen.
All bruk av personopplysninger regnes som en behandling. Dette kan for eksempel være innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av disse. Kiropraktorhuset Elverum (Kiropraktorhuset) er behandlingsansvarlig for personopplysninger som behandles i forbindelse med bruk av våre tjenester og i kundeforhold. At Kiropraktorhuset er behandlingsansvarlig innebærer primært at det er vi som har ansvar og plikter vi må følge etter personvernforordningen. Vi er opptatt av at du forstår hvordan vi håndterer data om deg, og i denne personvernerklæringen forklarer vi hvilken data vi samler inn, hvordan vi gjør det og hva vi bruker de til.
HENVENDELSER OG KUNDEOPPFØLGING
For at vi skal kunne følge opp din forespørsel må vi ha noen opplysninger for å kunne nå deg. Disse opplysningene er de du fyller inn i kontaktskjemaet på nettsiden vår. Du velger selv om du ønsker å bli kontaktet på e-post eller telefon, ved å fylle ut de respektive feltene. Dine personopplysninger vil ikke bli brukt til andre formål enn å besvare din henvendelse, og eventuelt sette opp en time. Om henvendelsen din er besvart og det ikke fører til noe mer, vil vi slette din e-post innen 1 måned.
KUNDEINFORMASJON OG TIMEHISTORIKK
Vi må lagre din kundeinformasjon knyttet til ditt kundeforhold og dine tidligere timer. Dette fordi vi er lovpålagt å arkivere slik informasjon, dette blant annet grunnet lovverk som bokføringsloven. Det er også viktig at vi har denne informasjonen for å kunne følge deg opp som kunde.
NYHETSBREV
Om du melder deg på vårt nyhetsbrev via påmeldingen på vår nettside, vil vi bruke din e-postadresse til å sende deg nyhetsbrev med relevant informasjon. Din e-post vil ikke bli brukt til andre formål enn dette. Om du senere ønsker å melde deg av nyhetsbrevet, eller endre opplysningene du er registrert med, finnes det alltid lenker for dette nederst i nyhetsbrevene du mottar.
SLETTING AV PERSONOPPLYSNINGER FRA KUNDEFORHOLD
Når du ikke lenger har avtaler, forespørsler eller lignende med oss vil vi fortsatt ta vare på dine personopplysninger og relevant informasjon fra kundeforholdet. Denne informasjonen slettes fra systemene våre når andre lovverk som stiller krav om lagring og/eller arkivering opphører etter 10 år. Informasjon fra kundeforhold slettes ikke dersom avdekking av straffbar handling eller rettstvist pågår.
Det norske Datatilsynet opplyser om at: «Maksimumsfrist for sletting for alle opplysninger er 10 år etter registrering. Datatilsynet kan ikke se at det foreligger hjemmelsgrunnlag for oppbevaring utover dette.»
RETT TIL INNSYN I OPPLYSNINGER
Dersom du er kunde av oss, eller har vært i kontakt med oss har du rett til innsyn i vår behandling av dine opplysninger. Det første du må gjøre er å kontakte oss, så vi kan vi hjelpe deg videre.
INNSYN I VÅR LAGRING AV KUNDEOPPLYSNINGER
Du kan sende en forespørsel om innsyn i hvilke opplysninger vi har og behandler fra deg, og hvilke sikkerhetstiltak vi har rundt bruken av opplysningene dine.
MISTANKE OM UAUTORISERT INNSYN
Du må konferere med oss dersom du har mistanke om at det har skjedd uautorisert innsyn fra en av våre ansatte. Kundekontakt vil bistå deg ved bestilling av en utredning. Dersom det avdekkes at din mistanke er berettiget, vil du bli underrettet om det. Du vil få informasjon om at saken blir håndtert av Kiropraktorhuset, samt at den rapporteres til Datatilsynet.
Vi gir svar på alle bestillinger om innsyn så raskt som mulig og senest innen 30 dager. Noen tilfeller kan ta lang tid, hvis det skjer gir vi deg beskjed og holder deg oppdatert underveis.